Ćwiczenia w ciąży

aktywność fizyczna w ciąży

Ciąża to nie powód, aby przestać dbać o swoją kondycję fizyczną. Istnieje wiele aktywności, jakie możesz wykonywać bez żadnych obaw o bezpieczeństwo swoje i dziecka. Co można ćwiczyć i jak to robić, aby nie wyrządzić sobie krzywdy? Przed Tobą krótki poradnik.

Ciąża i sport? Czy to się nie wyklucza?

Absolutnie! Takie podejście to tylko pamiątka po czasach, które już dawno się skończyły. Kiedyś rzeczywiście namawiano ciężarne kobiety do częstego odpoczynku i spędzania czasu głównie w pozycji siedzącej. Dziś już wiadomo, że nie ma nic bardziej zgubnego dla przyszłej mamy. Jeśli przed zajściem w ciążę byłaś aktywna – nawet nie pomyślisz o całkowitym zaprzestaniu aktywności. Jednak jeżeli prowadziłaś siedzący tryb życia – ciąża może być dobrym powodem do zmiany nawyków i miłym początkiem dbania o swoją kondycję.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Odpowiednio dobrane ćwiczenia do stopnia zaawansowania ciąży, wprowadzą w Twoim organizmie szereg pozytywnych zmian. Przede wszystkim pozwolą zapobiec powstaniu cukrzycy ciążowej i zmniejszą możliwość występowania, a także ewentualną intensywność bólów odcinka krzyżowo-lędźwiowego. Ponadto polepszą wymianę gazową, przygotują organizm do dodatkowego obciążenia układu sercowo-naczyniowego i zwiększą Twoją siłę – co zdecydowanie przyda się z uwagi na przybywające kilogramy. Aktywność fizyczna świetnie wpływa na cały organizm – układ oddechowy, przemianę materii, gospodarkę hormonalną, wspomniany już układ krążenia i układ kostno-szkieletowy. Więc jakich dyscyplin trzymać się w ciąży?

Sporty idealne dla kobiet w ciąży

Okazuje się, że dyscyplin na jakich trenowanie możesz sobie pozwolić w stanie błogosławionym jest całkiem sporo. Najważniejsze, aby to co wybierzesz, sprawiało Ci radość i było dla Ciebie przyjemnością. Będąc w ciąży dobrze jest połączyć trzy rodzaje ćwiczeń: rozciągające, wysiłkowe i siłowe. Jakie aktywności – oczywiście po dopasowaniu do etapu ciąży – będą dla Ciebie odpowiednie? Już samo spacerowanie może przynieść Ci wiele dobrego. Do tego bieganie, aerobik, ćwiczenia z wykorzystaniem steppera. Możesz korzystać z orbitreka lub rowerka stacjonarnego. Bezpieczną formą aktywności jest też pływanie, taniec, pilates, joga i gimnastyka. Dla tych dyscyplin tworzone są nawet specjalne sekcje skupiające właśnie przyszłe mamy – dołączając do takiej grupy możesz mieć pewność, że instruktorzy doskonale wiedzą jakich ćwiczeń potrzebuje teraz Twoje ciało. Będziesz mogła czuć się całkowicie bezpiecznie.

Na co należy uważać?

Wybierając aktywności nawet uznane jako bezpieczne, musisz pamiętać o dopasowaniu ich do swoich aktualnych możliwości. Brzuszek będzie rósł, więc dobrze mieć to na uwadze. Warto także o swoim samopoczuciu porozmawiać z trenerem i starać się wybierać zajęcia przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży. Są jednak sporty, które z pewnością powinnaś sobie odpuścić. Tenis, koszykówka, narciarstwo czy też jazda konna nie będą dobrym pomysłem. Podobnie ma się sprawa z nurkowaniem czy też wspinaczką. Ekstremalne sporty po prostu musisz sobie odpuścić. Nie narażaj się na niepotrzebne urazy – teraz jesteś odpowiedzialna za kogoś więcej niż samą siebie.