Jak walczyć z bólami kręgosłupa? Domowe sposoby na masaż

Domowe sposoby na automasaż

Naukowcy od wielu lat badają nasz styl życia oraz jego wpływ na postawę ciała. Obecnie wiąże się on z wieloma godzinami spędzanymi w jednej pozycji - stojącej lub siedzącej. Każda z nich powoduje silne napięcia i bolesność mięśni i mocno obciąża nasz kręgosłup, lecz siedząca aż dwa razy bardziej niż stojąca. Osoby, które pracują przy biurku, szczególnie powinny dbać o swoje plecy i zapewnić im prawidłową pozycję.

Siedzący tryb pracy skutkuje najczęściej bólami mięśni i kręgosłupa w górnym jego odcinku - bólem pleców, sztywnością karku lub bólem okolic obręczy barkowej. Skuteczne sposoby na pozbycie się dolegliwości i odciążenie kręgosłupa to rozciąganie, lekkie ćwiczenia fizyczne, odpoczynek w innej pozycji, a także masaż. Ten ostatni kojarzy się zazwyczaj z drogimi zabiegami u fizjoterapeuty lub w gabinecie SPA, jednak to nieprawda. Dzisiaj wiemy, że automasaż potrafi być tak samo, a nawet bardziej skuteczny, niż masaż u profesjonalnego masażysty czy rehabilitanta, jeśli stosujemy go regularnie. Wystarczy poznać techniki i zastosować je w codziennym życiu.

Czym jest automasaż i jak go wykonać w zaciszu domowym?

Automasaż wykonuje się, aby rozluźnić mięśniowo-powięziowe punkty spustowe. U pracowników biurowych te najbardziej spięte miejsca znajdują się głównie w górnym odcinku pleców (barki, kark, ramiona, łopatki), odcinku lędźwiowym, a czasem nawet na skroniach lub łydkach. Punkty spustowe da się łatwo znaleźć i rozpoznać palcami, ponieważ są to miejsca, w których można wyczuć pod skórą lekkie zgrubienie w tkance mięśniowej i są one dużo bardziej wrażliwe na nacisk niż okoliczna tkanka - zdarza się, że pod mocniejszym dotykiem czuć promieniujący z nich ból.

Wykonywanie masażu w domu jest bezproblemowe i dość łatwe, szczególnie jeśli posiadasz w domu sprzęt do tego przeznaczony – wykonane z twardego tworzywa wałki lub piłki o wiele efektywniej docierające do głębszych partii ciała niż palce i dłonie, rozluźniające mięśnie i powięź. Długość i siła nacisku powinna być dobierana indywidualnie do potrzeb i możliwości. Jednak lepszym i skuteczniejszym sposobem będzie automasaż długi, wykonywany z wyczuciem, niż szybki i bolesny.

Automasaż barków, karku i szyi

Do masażu głębokiego karku przyda się twarda podwójna piłka z serii Myofascia DoubleBall. Przy bolesności i napięciu szyi przydatny może być również standardowy twardy roller, np. Myofacia Roller lub Massage Roller Pro.

Do masażu barków najlepiej wykorzystać małą twardą piłkę jak np. Myofascia Ball. Należy skupić się zwłaszcza na mięśniu czworobocznym grzbietu, który znajduje się między karkiem, a ramieniem.

Przyłóż piłkę do bolesnego miejsca, a następnie oprzyj o ścianę i przyciskaj około 30 sekund, aż poczujesz, że ból się zmniejsza, a mięśnie rozluźniają. Następnie wykonuj krążenia powoli, jedno okrążenie na 1 sekundę.

Automasaż pleców i łydek

Automasaż pleców oraz napiętych łydek najlepiej wykonywać przy użyciu podwójnej piłki lub wałka - Myofascia Roller lub Myofascia DoubleBall.

Masaż można wykonywać leżąc na podłodze lub stojąc przy ścianie, w zależności od indywidualnych upodobań.

Wałek lub DoubleBall należy umieścić w dolnym odcinku pleców (odcinek lędźwiowy), a następnie przy pomocy nóg odpychać się tak, aby wałek przesuwał się w górę kręgosłupa. Pamiętaj, aby mocniej uciskać kierując masażer w górę, a podczas przesuwania go w dół pleców lekko zmniejsz nacisk, aby pozbyć się napięcia. Podobnie należy postępować w przypadku masażu głębokiego łydek, lecz tu zalecany jest masaż wykonywany na podłodze.

Automasaż stóp

Do tego ćwiczenia przyda się znów twarda piłka lub mini roller (niewielki, zaledwie kilkunastocentymetrowy twardy wałek), który trzeba umieścić pod stopą.

Przesuwaj stopą w przód i w tył przez parę minut, aż poczujesz rozluźnienie i uznasz, że mięśnie nie są już napięte. Powtórz masaż drugiej stopy.

Mini roller warto również wykorzystywać do samodzielnego masażu innych niewielkich lub trudniej dostępnych partii mięśni, np. przedramion, głowy, twarzy czy szyi.

Dlaczego warto wykonywać automasaż?

Wbrew pozorom automasaż nie sprawdza się jedynie w przypadku sportowców, ale jest również idealnym rozwiązaniem dla ludzi pracujących w trybie siedzącym, których kręgosłup jest nadmiernie obciążony, a mięśnie zastałe i mało elastyczne. Krótka sesja w zaciszu domowym pozwoli rozluźnić obolałe i spięte mięśnie, zredukować stres oraz uelastycznić mięśnie, powięź i skórę. Taki automasaż powinno wykonywać się regularnie, aby efekty utrzymywały się dłużej i nastąpiła poprawa samopoczucia. Rolowanie poprawia zresztą również ogólną postawę ciała i sprawność fizyczną.